Aankomen in gewicht, hoe snel gaat dat?

Wat je eet, vertaalt zich gelukkig niet direct in extra grammen lichaamsvet op de weegschaal. Wat er wel voor zorgt dat je aankomt, is het consequent meer calorieën eten dan je verbrandt. Dit betekent bijvoorbeeld dat je per jaar 1 kilogram aankomt als je elke dag 20 calorieën meer eet dan je verbruikt. 

20 calorieën staat bijvoorbeeld gelijk aan één van de volgende voedingsmiddelen:
•    8 gram friet
•    1/4e chocolade bonbon
•    4 jelly snoepjes
•    Een halve hotdog 
•    Een half handje chips

Denk voortaan dus extra goed na elke keer dat je roept “Oh ééntje kan nog wel”. Dat kan er mogelijk net één te veel zijn. 


"1 kilo aankomen betekent 3.500 calorieën teveel eten!"

Op onze praktijk zien wij regelmatig iemand in paniek die na een vakantie meerdere kilo’s is aangekomen. Je denkt dan meteen aan extra vet, maar dat is gelukkig niet altijd waar. Om in één dag een halve kilo aan te komen moet je 3.500 calorieën meer eten dan je verbruikt.

Om een idee te geven, naast je gewone voeding eet/drink je dan: twee glazen rode wijn (250 kcal), vier kippenvleugels (330 kcal), vier calamares (450 kcal), een Bic Mac (525 kcal), een bakje frites met mayonaise (660 kcal), een milkshake (240 kcal), een zak bugles chips met 40 gram guacamole (730 kcal) EN een stuk chocoladetaart (330 kcal). 

Zoals je begrijpt, voor de meeste mensen een veel te grote uitdaging.
Na een vakantie heb je vaak niet zó veel extra gegeten, maar spelen andere factoren een rol. 
Wil je daar meer over weten, dan horen wij het graag. Dan kijken wij naar jou persoonlijke situatie en welke factoren een rol kunnen spelen. 

Dus onze tip: ook al heb je een dag (of een weekend) ontzettend veel gegeten, gooi niet directe de handdoek in de ring. Het heeft niet zoveel invloed op het aankomen in vetmassa als je misschien denkt.