Een goede voorbereiding is het halve werk

We horen maar al te vaak op ons spreekuur, daar heb ik geen tijd voor. Ik kan echt niet vaker gaan wandelen, ik kan echt niet wat extra groenten klaarmaken tijdens de lunch, ik heb er gewoon geen tijd voor. Komt jou dat bekend voor?

Geen tijd of geen prioriteit

Deze uitspraak ken je vast wel. Hij is niet altijd even leuk, maar geeft vaak wel aan waar het probleem ligt. Als je gewoonten wil gaan veranderen dan kost dat energie en ook tijd. Je vindt het belangrijk om wat te veranderen aan je gewoonten, dus dan zal je daar ook tijd voor moeten maken en zo wordt het ook prioriteit. Liesbeth geeft je graag wat tips hoe jij kan zorgen dat je deze tijd ook echt vrijmaakt voor jezelf. En hoe je je agenda kan invullen met het oog op de voor jou belangrijke dingen. Maar eigen tijd gaat hierin altijd voor!

Hoe doet Liesbeth dat?

Ik start de week op zondagavond met het invullen van mijn papieren agenda voor de week erna en met 3 kinderen kan dat een hele uitdaging zijn, kan ik je vertellen. In mijn papieren agenda combineer ik mijn werkagenda, digitale agenda en de familieplanner die we hebben. Is dat niet wat overdreven zal je denken. Maar dat kwartier dat ik hier op zondagavond aan besteed, win ik de rest van de week ruimschoots terug aan tijd en minder stress. 

Ik start met het noteren van mijn 'eigen' tijd. Zoals de tijden waarop ik padel speel of wil gaan hardlopen, maar ook de wandelingen die ik doe, 3-4 keer per week in de ochtend nadat ik de kinderen naar school heb gebracht. 

Op deze manier zijn de tijden voor mijn sport / beweegactiviteiten ingevuld en kan ik deze afspraak met mezelf niet meer verbreken en zorg ik dat, hoe druk het ook is, ik het bewegen niet oversla. 

Daarna vul ik andere afspraken in die ik heb op een bepaalde tijd in mijn vrije tijd, bijvoorbeeld bij de kapper, tandarts, schoonheidsspecialiste. Vergeet ook de reistijd hierin niet, anders heb je zo al 30 minuten te weinig in je dag ;) En ook de afspraken van de kinderen vul ik natuurlijk in, bijvoorbeeld wat betreft sporten, tandarts enz. 

Daarna vul ik de werkafspraken globaal in op mijn werkdagen, Dus de tijden voor afgesproken overleggen en ook de tijden van mijn spreekuur. Op die manier zie ik ook hoeveel ander werk ik kan doen die week voor de praktijk. 

Plannen van maaltijden

Als alles ingevuld is, dan kijk ik aan de hand van de planning van de week, wanneer we wat gaan eten. Als het een drukke dag is, dan maak ik iets dat gezond is, maar wel lekker snel klaar. En als ik meer tijd heb, dan kan het uitgebreider, bijvoorbeeld op maandag, mijn vrije dag. Ik maak meteen een boodschappenlijst en doe de boodschappen de volgende dag voor maandag tot en met vrijdag. En voor het weekend zorgt mijn man voor de boodschappen. 

Het werkt, minder stress en makkelijker gezond leven

Op deze manier heb ik mijn sport/beweegmomenten veilig gesteld in de week en zijn er voor elke doordeweekse dag de ingrediënten van een gezonde maaltijd in huis. En dat scheelt veel denkwerk en extra handelingen in die week en ook dat ik de leefstijl die ik wil, makkelijker volhoud!