Koeken en dranken voor kinderen, hoe maak je de beste keus in de supermarkt?
Je loopt met je kind door de supermarkt en voor je het weet staan jullie bij het koekschap. De kleurrijke verpakkingen en vrolijke figuurtjes trekken kinderen aan als een magneet. Maar zijn al die kinderkoeken en -dranken zo gezond als ze lijken? En waar moet je als ouder op letten? Wij krijgen geregeld vragen op onze spreekuren. Hierbij onze 3 beste tips.
1. Laat je niet misleiden door marketing.
De verpakkingen zijn altijd gericht op kinderen. De kreten “bron van vezels” of “zonder toegevoegde suikers” betekenen niet automatisch dat het product gezond is. Check altijd zelf het etiket!
Kijk hiervoor naar:
2. Let op portiegroottes
Soms zit het probleem niet in wát je kiest, maar hoeveel er gegeten wordt. Kinderkoeken lijken klein, maar zitten vaak met meer in een verpakking en kunnen zo snel te veel calorieën bevatten. 1 koekje is 1 portie. En grote koeken kun je bijvoorbeeld doormidden snijden.
Gebruik de kleine snack-grote snack regel.
Kleine snacks hebben minder dan 100 calorieën. Denk aan een stuk fruit of een volkoren cracker. Grote snacks bevatten meer calorieën en zijn goed om niet meer dan 1 keer per dag te kiezen. Denk aan een plak ontbijtkoek, een eierkoek of een koek.
3. Maak gezonde keuzes aantrekkelijk
Kinderen kopiëren alles. Wanneer snoep en koek als bijzonder en lekkerder gezien worden dan een stuk fruit of snackgroenten, zullen zij dit al snel onthouden. Dit is aangeleerd gedrag. Zorg dat je alle tussendoortjes even bijzonder maakt. Stop het fruit in een vrolijk schaaltje of maak samen gezonde snackdoosjes.
Je kan kinderen wel aanleren dat sommige tussendoortjes zoals snoep, koek en ijs minder gezond zijn waardoor we ze niet elke dag kunnen eten. Spreek hiervoor vaste momenten af, dit geeft structuur en voorkomt dat kinderen tussendoor om extra gaan vragen.
Balans boven perfectie!
Als je kind over het algemeen gezond keuzes maakt, kan een koekje op z’n tijd prima. Door bewust te kiezen en te variëren, help je je kind gezonde eetgewoonten ontwikkelen. En dat begint al in de supermarkt.