Tips van onze diƫtisten

Samantha: We zijn tegenwoordig veel bezig met meer bewegen en dagelijks voldoende stappen zetten. Hieronder twee tips om op een makkelijke manier meer stappen te zetten!

1 Denk eens aan een bureau die je omhoog kan zetten, zodat je eraan kunt staan. Ongemerkt ben je zo veel meer in beweging.
2 Ga je wandelen? Zet dan een podcast of luisterboek op! Dikke kans dat je net even langer loopt dan normaal.

Burcu: Hoewel het misschien lijkt alsof het overslaan van maaltijden helpt om af te vallen, kan het er juist voor zorgen dat je in de loop van de dag meer gaat eten vanwege de honger. Je kiest dan (vaak onbewust) voor grotere porties en/of meer snacks tussendoor. Dus begin de dag goed met een ontbijt en vergeet nooit de lunch!

Liesbeth: Wil je meer groenten gaan eten, omdat het je nu nog niet lukt om 250 gram bij je warme maaltijd te eten? Denk dan ook eens aan groenten bij je ontbijt of lunch. Bijvoorbeeld wat geraspte wortel door je havermoutpap of door je smoothie. 

Of kies voor rauwkost bij je lunch, zoals kerstomaatjes, komkommer, paprika, wortel, selderij, sla of wat restjes gekookte groenten van de vorige avondmaaltijd of een soep van groenten bij de lunch. Ook rauwkost met wat hummus of een yoghurtdip als tussendoortje is een goede optie.  

Wist je dat 1 kerstomaatje al 10 gram weegt. Dus eet je er 10 bij de lunch, dan heb je al 100 gram groenten binnen voor die dag en hoef je nog maar 150 gram te eten bij de warme maaltijd. Dat scheelt een hoop!

Lisa: Lukt het niet om jouw dieet vol te houden? Probeer dan beter te plannen. Zorg ervoor dat je eten meeneemt naar werk of andere gelegenheden. Hierdoor hoef je niet na te denken over wat je gaat eten gedurende de dag en maak je minder snel een slechtere keuze. Plan ook een gezond tussendoortje rond 15/16 uur. Hierdoor zal je minder nadenken over snacken op dat tijdstip en voorkom je erge trek later op de dag.